Zöldhagymás pogácsa

Martinelli okozott nekem egy kis fejtörést:-) No azért nem túl nem nagyot. Arról van szó, hogy a Fő az egészség mozgalomban való részvételre invitált. Az általam kedvelt habos-krémes sütemények... hát nem illenek bele ebbe a képbe. Volt több ötletem is, aztán a hét közben esedékes sütés tervezése közben támadt ötletet megfelelőnek találtam.
Én és az egészséges étkezés? Azt vallom, hogy ami gyárból kerül ki, az már nem egészséges. Azért nem zárom ki teljesen az étrendünkből ezeket sem, de igyekszem minél kevesebbet használni belőlük. Amit lehet, magam készítek, befőzök, mélyhűtök, gyűjtögetek, sütök-főzök. A mindenből mértékkel elvet követem, nem vagyok híve a bizonyos élelmiszereket kizáró étrendeknek.
Pogácsát készültem sütni, s a többnyire Anyósom által gondozott kis veteményesben szépen növő zöldhagymából is szántam bele. S hogy egészséges(ebb) legyen, teljes kiőrlésű rozsliszt is került bele. Mindig van itthon belőle, kenyérbe, lángosba, sőt még pizzatésztába is szoktam tenni.
A finomliszt már nem sorolható az egészséges kategóriába, ugyanis ez nem tartalmazza a héjat (korpát) és búzacsírát, amik hordozzák a táplálkozási szempontból értékes rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat. Mégis ebből használok a legtöbbet. De szoktam keverni teljes kiőrlésű liszttel vagy rozsliszttel, mint ezúttal is. A teljes kiőrlésű rozsliszt gazdag B-vitaminban, magnéziumban, káliumban, foszforban, segíti az emésztést és növeli a fizikai erőnlétet, csökkenti a koleszterinszintet. Mivel fehérjéi nem állnak össze sikérré, tanácsos keverni búzaliszttel.
Most már jöhet a belőle készült pogácsa:

Hozzávalók:

  • 50 dkg búzarétesliszt
  • 30 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 2 teáskanál só
  • 3 dl tej
  • 4 dkg élesztő
  • 1 teáskanál cukor
  • 3 tojássárga
  • 5 szál zöldhagyma
  • 20 dkg sertészsír
  • 1 tojássárga és szezámmag a tetejére
Így készült:
A hagymát megmostam, mindenestől felaprítottam. A zsírból elvettem 1 evőkanállal, s a hagymát fél teáskanál sóval csak éppen addig pároltam benne, míg összeesett.
A tejet megmelegítettem, a cukrot elkevertem benne, belemorzsoltam az élesztőt, hagytam felfutni.
A liszteket, sót tálba borítottam. A maradék zsírt megolvasztottam, elmorzsoltam a liszttel. Hozzáadtam a tojások sárgáját, az élesztős tejet, s összegyúrtam. Végül a párolt hagymát adtam hozzá, megdagasztottam. Nekem nem kellett több tej hozzá, de ha kemény lenne a tészta, kerülhet még bele.
A tésztát letakarva kelni hagytam.
Mikor megkelt, deszkára borítottam, vékonyra nyújtottam, egyszer hajtogattam (nem azért, hogy réteges legyen, hanem mert így magasabb, szabályosabb lesz a pogácsa), majd újra kinyújtottam, ujjnyi vastagra.
Pogácsaszaggatóval kiszaggattam, tepsibe rakosgattam, tojássárgával lekentem, szezámmaggal szórtam. 10-15 percet még kelesztettem, majd 180 fokra előmelegített sütőben pirosra sütöttem.
Két nagy tepsibe fértek bele a pogácsák.


S hogy zsír van benne? Nekem semmi bajom vele, elég sokat használok belőle. Egészségesebb, mint a margarin vagy az olaj. Az olaj is csak addig egészséges, míg nem forrósítjuk fel.
De ezt mindenki eldönti maga, hogy melyiket használja. 

Még hátra vannak a játék részletei:

  1.  Ha megkaptad a felkérést, tölts fel egy olyan ételt blogodra, vagy honlapodra - a mozgalom logójával együtt - amit egészséges, vagy a megszokottnál egészségesebb módon készítettél el.
  2. Az egyetlen kikötés a recepttel kapcsolatban az, hogy megfeleljen a "Fő az egészség!" mozgalom szempontjainak.
  3. A recept mellett tanácsokat adhatsz egészséges elkészítési módokról, vagy írhatsz alapanyagokról is.
  4. A felkérést 2-3 bloggernek add tovább, akiket erről értesítesz kommentben, vagy e-mailben.



Az utóbbi időben nem igazán voltam jelen a blogvilágban, így nem tudom, ki kapott már felkérést a játékra. De anélkül, hogy utánajárnék, továbbadnám a stafétát:

  •  Marisznak, mert Ő is leginkább sütiket-tortákat tesz közzé, s kíváncsi vagyok, neki mi jut eszébe a süti és egészség kapcsán:-)
  • Hankkának, akinek biztos akad  a tarsolyában valami egészséges és szépséges étel!
Martinelli, köszönöm, hogy megmozgattál kicsit a játékra invitálás által!

14 megjegyzés:

  1. Nagyon guszták a pogácsáid, szívesen megkóstoltam volna! :) Az egészséges étkezésről hasonlóan gondolkodunk, szerintem sem kell semmit kizárni az étkezésünkből, csak meg kell találni a helyes mértéket! :) Köszönöm a stafétát, pont várakozik is egy helyes salátám a közzétételre! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, köszönöm!
      Azt már mindjárt gondoltam, hogy nem lesz nehéz dolgod megoldani a feladatot:-)

      Törlés
  2. Gerdi, tetszik a zöldhagymás pogácsád! Én is szoktam hasonlókat sütni.
    Köszönöm a játékra való felkérést. Nagyjából együtt gondolkodunk az egészséges étkezés tekintetében.
    Igyekszem minél előbb hozni az én egészséges sütimet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz, köszönöm!
      Szívesen:-)
      Kíváncsi vagyok, Te milyen egészséges, legalábbis egészségesebb sütit hozol majd!

      Törlés
  3. De jó:) Mostanában ha sütök én is keverem a lisztet teljes kőrlésű liszttekkel, úgy egy kissé egészségesebb:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, egészségesebb... Érdemes lenne a témát bővebben kifejteni, s mások vélekedését is megismerni:-)

      Törlés
  4. Nagyon finomat és frappánsat készítettél! :)
    Én is kaptam ilyen felkérést MuskátliBüfétől, persze azzal, hogy kíváncsi, milyen tortát készítenék a témában..:) Már megvan az ötlet, kidolgozva a recept, csak megsütni kéne...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Zsuzsa!
      De kíváncsi lettem! Minél hamarabb süsd meg:-) Nekem is volt édes sütire is ötletem, azt is meg fogom valósítani, de ez készült el gyorsabban.

      Törlés
  5. Így vagyok én is az étkezéssel, sütéssel-főzéssel. Az arany középút a legjobb. Nem zárok ki semmit, de nem is viszek semmit túlzásba. Legtöbbet finom meg kenyérlisztet használok, de keverni szoktam főleg péksütikbe, kenyérbe teljes kiőrlésűvel. Zsírt is használok. Egyszer valaki azt írta, hogy mitől egészséges a müzliszelet, ha tojás is van benne? Nekem az. Semmi bajom a tojással.
    Nemcsak finom, de szép is lett a pogácsád!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni, köszönöm!
      Miért ne lenne egészséges s tojás? Jó kis vitatéma, de mindenki tegyen belátása szerint. Azért jó, hogy hasonlóan gondolkodunk:-)

      Törlés
  6. Hagymás pogácsa! De jó volna most! De jól néz ki...megkívántam a képet nézve!
    Szió

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Flóra, köszönöm! Szívesen megkínálnálak...

      Törlés
  7. Isteni lehet ez a pogácsa! A zsírt mostanában megint kezdik favorizálni. 5 évente változik, hogy mi az egészséges és mi nem. A nagyanyáink nem figyeltek oda semmire. Bőségesen használták a zsírt, lisztet, cukrot és 100 évig éltek :) A hiba valahol máshol lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, köszönöm!
      Hát igen, nekem is eszembe jutott valami hasonló. Éppen az az egészséges, amit el kell adni:-) Régen jó volt a vaj, zsír. Aztán jött a margarin, olaj, kárhoztatták az előbbiket. Most visszatérünk a régiekhez. Én mellettük vagyok:-)
      Hol a hiba? Az adalékanyagokban, permetszerekben, műtrágyákban. Meg úgy általában a rohanó világban kialakult étkezési szokásokban.

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...